Skip to content

Aktører bag musical og revy – private scenekunst-aktører

Scenekunstfeltet er mangfoldigt. Historisk set har flere dele af scenekunstområdet ikke været omfattet af teater- eller scenekunstlovgivningen i forhold til muligheden for at opnå offentlig støtte. Disse scenekunstaktører fungerer på private – og dermed helt eller delvist kommercielle – vilkår, modsat de offentligt finansierede scenekunstaktører, som får tilskud til både drift og forestillinger.

Dette afsnit omhandler denne del af den danske scenekunst, som omfatter musicals, revyer samt enkelte teatre. For musicals og teatre gælder det, at genrerne i dag udbydes både af scenekunstaktører, der modtager offentlig støtte, og af aktører, der ikke gør. Revyscenen er derimod stort set uden offentlig støtte. Dog indeholder den offentlige støtte til Det Kongelige Teater mulighed for at opsætte en revyforestilling.

Disse scenekunstaktører er ejet og organiseret på meget forskellig vis. Nogle er drevet af skuespillerne bag, andre af administrative branchefolk og atter andre af større organisationer inden for eventområdet. Selskabsformerne varierer ligeledes og omfatter blandt andet anpartsselskaber, aktieselskaber m.v.
Lokationerne, som disse aktører spiller på, er også meget mangfoldige og fordelt på både store og små steder rundt om i hele landet. Lokationen kan være en forretningsmæssigt integreret del af virksomheden, men det kan også være gennem tætte partnerskaber med eksterne lokationsudbydere. Endelig kan aktiviteterne foregå rundt i landet på forskellige lokationer. Lokationerne omfatter således både store sale med over tusinde publikummer og små kroer og biblioteker. De rummer både faste lokationer og lejede eventsteder – og for flere aktører kan det være en kombination.

Dette er en del af scenekunstfeltet, som sjældent – og hidtil slet ikke – har været dækket af dataopsamling m.v. Feltet er ligeledes meget forskelligartet organiseret, hvilket gør dataindsamling og beskrivelser vanskelige at gøre dækkende. Det forsøger vi her at rette op på. Meget mere kan samles op og beskrives, men dette er en begyndelse.

Vi har fået virkelig god hjælp til arbejdet fra netværket: Gruppen af Uafhængige Scenekunstudbydere (GUS). GUS består af The One and Only Company, Det Ny Teater, Lion Musicals, Mikkel Rønnow Musicals, Agenzy, Eventyr Teatret, London Toast Theatre, Teater Next og RevyDanmark (inkl. Cirkusrevyen). De har delt spørgeskemaer internt og delt besvarelserne med os. De har ligeledes gennemgået vores opsamlinger og beskrivelser for at sikre kvalitet og færrest mulige fejl og mangler.

GUS arbejder selv på at styrke datagrundlaget for branchen.
De scenekunstaktører, der beskrives her, omfatter tre kategorier – nemlig revy, musical og teater – og er alle samlet i GUS. Cirkus er indtil videre ikke medtaget, men det er målet at tilføje det i et særskilt afsnit.

Nedenfor en nærmere beskrivelse af hver enkelte kategori:

REVYSCENEN I DANMARK

Vi gennemgår her genren revy. Hertil har vi fået virkelig god hjælp til arbejdet fra RevyDanmark. De har delt spørgeskemaer internt og delt besvarelserne med os. Og de har ligeledes gennemgået vores opsamlinger og beskrivelser for at sikre kvalitet og færrest mulige fejl og mangler.
Dataopsamlingen er foregået i andet halvår af 2024 og starten af 2025.

REVYDANMARK er brancheforening for de danske professionelle revyer. Den har eksisteret siden 1991. RevyDanmarks vision er styrke branchen forretningsmæssigt, udbrede revygenren bredt i hele befolkningen samt udvikle fagligheden i samklang med øvrig scenekunst og samfundet bredt. Revygenren har i 2025 bestået i 175 år og afspejler tidens trends, politiske emner og aktuelle begivenheder.

Den første danske revy blev opført 31.december 1849 på Casino teatret på Amaliegade i København. Læs mere om de danske revyers historie her.

Status i foråret 2025 er, at der er 20 aktive medlemmer af RevyDanmark, hertil kommer Tivolirevyen. Derudover arrangeres nogle vinterrevyer og kortere revyshow rundt om i landet.

Revyerne er kendetegnet ved at udføre et samlet show af forskellige satiriske sketches og parodier. Revyerne revser magthaverne og sætter tidens tendenser og udfordringer i et satirisk perspektiv. Det gælder lige fra de helt store geopolitiske udfordringer til dagligdagens små tendenser. På den måde ”skriver” revyen hvert år et historisk blad over samtiden.

Der er stor forskel på revyernes størrelse – nogen opfører 12 forestillinger andre knap 100. Publikumskapaciteten pr. show svinger ligeledes fra lidt under 100 til pænt over 1000. De fleste revyer er tilbagevendende på faste lokationer.

Publikum er ikke dybt undersøgt, men indtrykket er et voksent publikum, som ofte kommer tilbage.

Revyerne opleves ofte i sammenhæng med spisning – frokost eller aften.

En del af revyerne er placeret i sommermånederne og kaldes derfor sommerrevyer. De er særligt kendetegnet ved at være de store revyer med nyskrevne tekster. Efterårs- og vinterrevyerne er typisk de lidt mindre revyer, som ofte også indeholder genopførsler af materiale fra sommerrevyerne.  Nogle af efterårs- og vinterrevyerne udbydes af de eksisterende sommerrevyer.

Flere revyer har en lang historie, som også hænger sammen med den lokation revyen afholdes på. En del revyer er placeret på restauranter, kroer og hoteller.

Der er en stor diversitet i revyernes form og størrelse, hvilket også afspejler sig i deres organisering. De allerstørste er kendetegnet ved også at omfatte restaurations- og eventaktiviteter, hvorfor de også er forholdsvis store virksomheder (Selskabet bag Cirkusrevyen på Bakken omfatter f.eks. også Korsbæk og andre restaurationer og forlystelser.) Mellemgruppen af revyer omfatter oftest lidt mindre virksomheder, hvis primære virke er revy. Her er det oftest kunstnerne selv, der ejer virksomheden. De mindre revyer deler sig i to grupper. Den ene gruppe er mindre revyer, som kunstnere ejer og driver, som en integreret del af deres personlige virke skuespiller. Den anden gruppe er hoteller og kroer, som driver revy som en integreret del af virket på hotellet eller kroen. De hyrer eksterne kunstnere ind til at udføre revyopgaven.

Der er en lille udskiftning i revyerne. Der kan være 1-2 årligt, som lukker ned eller holder pauser, og der opstår også indimellem nye revyer. Vi har fundet frem til 21 aktive revyer i 2024 og 19 i 2025.

Basisbilletprisen for en revy ligger fra omkring 400 til 500 kr. med bespisning som tilkøbsmulighed. På hoteller og kroer er prisen oftest inklusiv bespisning, hvorved prisen er højere.

Som del af dataindsamlingen har RevyDanmark forespurgt efter besøgstal hos revyerne. Besøgstal er angivet af revyerne selv, og der er forskellig praksis for lokal registrering. Flere tal er derfor anslåede overslag og andre er helt præcise. Tallene har ikke kunnet tjekkes via andre kilder. De præcise besøgstal deles ikke her, da revyerne ikke offentliggør dem af konkurrencemæssige årsager.

Samlet ser det ud til, at de danske revyer har omkring +260.000 årlige gæster. Da billetpriserne er forskellige, er det svært at anslå præcist, hvilken direkte omsætning revyerne generer på forestillingerne alene. Ved en anslået gennemsnitbilletpris på 400 kr. pr. publikum genereres samlet lige over 100 mio. dkr. i årlig billetomsætning. Derudover kommer så forventeligt noget i samme størrelsesorden på andre indtægter i form af bespisning, drikkevarer og merchandise.

Der ser kun ud til at være et lille udsving i publikum fra 2023 til 2024 (et fald på ca. 2%). I 2024 spillede revybranchen sammenlagt for 261.000 gæster om året. Men da publikumstallene er angivet med usikkerhed, er så lille en ændring indenfor usikkerheden. Branchen fortæller dog selv at det samlede publikumsantal har været langt større før Corona.

Revyerne er meget forskellige af størrelse. De 6 største revyer står for ca. 80% af alle årligt solgte billetter. Omvendt står de 6 mindste revyer for knap 5% af alle årligt solgte billetter.

Revyerne i Danmark får ikke offentlig støtte i fast omfang fra stat eller kommune. Der kan være enkelte situationer med lokal projektstøtte, lokale forhold hvor en kommune bakker op med noget specifikt eller lign. Men der er ikke faste støtteordninger, som de danske revyer kan søge til drift eller udviklingsaktiviteter.

Staten har støttet fejringen af 175-års jubilæet for de danske revyer. Et flertal i Folketinget har tildelt af udlodningsmidlerne en million kroner til Revy Danmark fejring af jubilæet. Dette beløb er øremærket til at markere og fejre dansk revys 175-årige historie og betydning som en del af den danske kulturarv. En række danske politikere, skuespillere og mediepersoner fortæller her om deres syn på revyernes betydning i samfundet.

Kilde: Prioritering af det kulturelle aktstykke 2024

DEN PRIVATDREVNE DEL AF MUSICALSCENEN I DANMARK

Musicalscenen har en meget stor publikumsinteresse og kan opleves bredt hos mange scenekunstinstitutioner og -aktører. Musicalscenen dækkes primært af en række private aktører.

Nedenfor gives en nærmere beskrivelse af disse aktører for at give en bredere forståelse af netop denne del af det samlede scenekunstområde i Danmark.

Som en del af dataindsamlingen har GUS indhentet besøgstal fra netværkets medlemmer. Tallene er angivet af virksomhederne selv og har ikke kunnet verificeres gennem andre kilder. De præcise besøgstal offentliggøres ikke her, da virksomhederne af konkurrencemæssige hensyn ikke ønsker at dele dem. Et overslag viser dog, at det samlede årlige billetsalg ligger på mellem 450.000 og 650.000 solgte billetter.

Nogle af de private aktører har årlige besøgstal på omkring 30.000 publikummer, mens andre ligger omkring 150.000. Besøgstallene varierer betydeligt for de enkelte aktører, afhængigt af hvilke opsætninger der er på programmet.

Dataindsamlingen er foregået i andet halvår af 2024 og begyndelsen af 2025.

Musicalområdet er mangfoldigt. En del af området udgøres af meget store produktioner med internationalt format. Det gælder både danske produktioner, som sælges til udlandet – f.eks. til de nordiske lande – og internationale produktioner, der købes og opsættes i Danmark. De fleste aktører har jævnligt opsætninger, som kan findes via deres respektive salgskanaler.

Vi beskriver aktørerne herunder i kort form.

 

DET NY TEATER

Det Ny Teater er et privatdrevet teater fokuseret på musicalgenren. Det Ny Teater modtager driftstilskud til husleje og formidling af forestillinger fra finansloven under § 21.23.11.10. Af finansloven fremgår det, at Det Ny Teater ikke kan modtage tilskud fra Formidlingsordningen. Teatret modtager i perioden 2024-2027 årligt 12,2 mio. kr. fra finansloven. Det Ny Teater har fået finanslovstilskud siden 2011. 
Det Ny Teater laver normalt 2 årlige produktion med i snit 64 forestillinger pr. produktion. Der laves ikke særlige produktioner til børn/unge, men ca. 10-11% af publikummerne til de eksisterende produktioner er børn og unge (under 25 år)

Kapaciteten pr. forestilling er 1043 publikummer.

Det Ny Teater ejes og drives af virksomhed: DET NY ApS, cvr.: 17348906
Det Ny Teater ligger på Gl. Kongevej 29, 1610 København.

LION MUSICALS

Lion Musicals er en stor dansk musical-producent. Lion Musicals udvikler nye originale musicals i samarbejde med førende danske sangskrivere, komponister og tekstforfattere sikrer sig rettighederne til tidens internationale musicalhits.
Musical-produktionerne præsenteres over hele landet, f.eks. i Tivolis koncertsal eller glassalen, i Royal Arena i København, Boxen i Herning, Musikhuset i Aarhus, Musikteatret i Esbjerg, Vejle Musikteater. Lion Musicals eksporterer også produktioner til udlandet – især i norden.
Musical-produktionerne er generelt store med mange medvirkende på og bagved scenen.

I 2023 lavede Lion Musicals 4 produktioner, som hver blev opført 70 gange. I alt 280 forestillinger.
Ingen af produktionerne var særligt til børn og unge, men de bedømmer selv at ca. 20% af deres publikum er under 25 år.
Generelt bliver produktionerne opført på en lokation i København og 4-7 rundt i landet på turné. Kapaciteten er normalt fra 900-1600 publikummer pr. forestilling.

Lion Musicals ejes og drives af Lion Entertainment ApS, cvr.: 40964274. Virksomheden har hjemsted Frederiksberg Allé 3, 1621 København V.

Lion Musicals får statsstøtte via formidlingsstøtte-ordningen.

LONDON TOAST THEATRE

London Toast Theatre er et engelsk-sproget teaterkompagni i Danmark, som især er kendt for deres årlige Crazy Christmas Cabaret. Teatret blev grundlagt i 1982 af Vivienne McKee, en britisk skuespiller og instruktør, som stadig er en central figur i truppen. Fokus er på engelsk-sproget comedy.

I 2023 lavede de en produktion der blev opført 48 gange. De laver ikke noget særskilt til børn og unge, men bedømmer selv at ca. 30% af deres publikummer er under 25 år.

De opfører især deres forestillinger på Bremen Teater i København. Kapaciteten på Bremen Teater er 648 pladser.

London Toast Theatre ejes og drives af LONDON TOAST THEATRE ApS, cvr.: 17244094. Virksomheden har hjemsted Frederiksberg Alle 6D, 2. tv, 1820 Frederiksberg C.

London Toast Theatre får statsstøtte via formidlingsstøtte-ordningen.

MIKKEL RØNNOW MUSICALS

Mikkel Rønnow Musicals er et kommercielt teaterselskab, der producerer store, klassiske og moderne musicals. Eksempler på produktioner er: Margrethe, She Loves You og Atlantis.

I 2023 lavede de 1 produktion, som blev opført 48 gange. Heraf var to særskilte skoleforestillinger. Der opgøres ikke hvor mange af publikummerne, der er under 25 år.

De opfører især deres forestillinger i København (Det Kongelige Teater), Odense (Odeon) og Århus (Musikhuset). Kapaciteten er fra 1400-1600 pr. forestilling. 

Mikkel Rønnow Musicals ejes og drives af Mikkel Rønnow Musicals ApS, cvr.: 41841370. Virksomheden har hjemsted Otto Busses Vej 5, 1., 2450 København SV.

Mikkel Rønnow Musicals får statsstøtte via formidlingsstøtte-ordningen.

ONE AND ONLY MUSICALS

One and Only Musicals er et kommercielt selskab, der producerer store visuelle forestillinger med mange medvirkende og med flere ”tunge” stjerner i castet. Dans, sang og musik i en god historie. Eksempler på produktioner er: Strictly Ballroom, Moulin Rouge og Fame.

I 2023 lavede de 2 produktioner og i 2024 lavede de 3 produktioner. Hver produktion opføres ca. 68 gange. Ingen produktioner er særskilt til børn og unge. De bedømmer selv at ca. 15% af deres publikummer er under 25 år.

De opfører deres forestillinger i København (Falkonersalen), Holstebro (Musikteatret) og Vejle (Vejle Musikteater). De har en kapacitet på 1100 i Vejle og Holstebro og 1700 i København pr. forestilling.
Der kan være enkelte andre særlige forestillinger, f.eks. sommerforestillinger.

One and Only Musicals ejes og drives af Only Musicals ApS, cvr.: 35645667. Virksomheden har hjemsted Nyvej 17B, 2., 1851 Frederiksberg C.

One and Only Musicals får statsstøtte via formidlingsstøtte-ordningen.

AGENZY

Agenzy er et kommercielt selskab, der både forestår booking af artister og selv opsætter shows. Eksempler på produktioner er: Ørkenens Sønner, City Singler, Linie 3, Far til Fire, Hatten Rundt, De Nattergale og Cirkus Montebello.

Agenzy laver meget skiftende antal og størrelse af showsopsætninger. Flere shows går over flere år. Ørkenens sønner er et eksempel på et af de største shows, som ofte løber over flere år i hver opsætning. Ofte laves der årligt shows på 20-30 lokationer med en kapacitet på over 1000 publikummer pr. show. Der laves ikke særlige shows til børn og unge, og publikum optælles ikke efter alder. Der er ikke unormalt med 130 årlige shows.

EVENTYRTEATRET

Eventyrteatret laver familieteater i form af musicals. Eventyrteatrets medvirkende er børn og unge fra 7- 20 år, der udvælges med fokus på talent inden for sang, dans og skuespil. Derudover har Eventyrteatret en Dramaskole med 300 elever. Eventyrteatret ser sig selv som fødekæde til kulturlivet.
Eventyrteatret laver 2 årlige produktion, en efterår og en til jul. Der laves normalt ca. 20 forestillinger af efterårsproduktionen og 16-18 forestillinger af juleproduktionen.
Indtil 2023 blev begge forestillinger opført i Glassalen i Tivoli. I 2025 skal efterårsforestillingen opføres i Glassalen og juleforestillingen i Cirkusrevyens Telt på Bakken. Derudover opføres enkeltshows på Bakken, i centre eller til firmaarrangementer. 

Alle forestillinger er målrettet til børn og deres familier. Både børn og forældre betaler samme billetpris, og der opgøres ikke hvor mange der er børn og hvor mange der er voksne.

Kapaciteten pr. forestilling i Glassalen i Tivoli er 965 publikummer.

Eventyrteatres ejes og drive af den erhvervsdrivende fond: FONDEN EVENTYRTEATRET, Cvr.: 16009105. Eventyrteatret har hjemsted Østmarken 4, 2860 Søborg.
Eventyrteatret blev grundlagt i 1991 og har ikke modtaget offentlig støtte.

Der er en række andre scenekunstproduktioner, der laves med børn og unge landet over, som kan sammenlignes lidt med Eventyrteatret. De er dog ofte af mere lokal karakter og sjældent udvalgt efter særlig talentfokus. På samme måde findes en del store egnspil med både børn og voksne som udøvende. Mange af disse ligger i feltet mellem amatør og professionelt teater og har ofte et lille antal professionel medvirkende sammen børn, unge eller voksne amatørmedvirkende.
I denne opsamling har det ligget udenfor fokus, at tage disse med.

LIVENATIONs Musical og teaterproduktioner

I vores research har vi også fundet Livenations musical og teaterproduktioner. Vi har endnu ikke fået yderligere på dette, men kan af webresearch se at Livenation bl.a. står bag:
We will rock you (2025 – Tivoli Kbh, Turnerer derefter til Aarhus, Esbjerg, Randers, Odense, Aalborg, Frederikshavn, Vejle og Holstebro),
Skønheden og udyret – the musical (2025 – Det Kgl. Teater Kbh, Turnerer derefter til Aalborg, Randers, Esbjerg, Vejle, Holstebro, Aarhus og Odense),
Tinkas juleeventyr – the musical (2019, 2021)

Som det kan ses af beskrivelserne oven for, er der meget stor forskel på de private aktørers størrelse og årlige aktivitet. Nogen har ca. 50 årlige shows, men andre opsætter tre gange så meget. De fleste opsætninger har en kapacitet på over 1000 publikummer pr. show.

De samlede publikumstal har ikke kunnet verificeres af andre kilder end virksomhederne egne opgørelser. Publikumsantal svinger meget årligt ift. antallet og størrelsen af opsætningerne.

Vi har ikke publikumsantal over flere år, og kan derfor ikke bedømme mere konkrete udsving. Dog melder flere aktører selv at ligge noget under niveau fra før corona.

Brancheblik på scenekunsten i Danmark er udviklet i et samarbejde mellem Kulturens Analyseinstitut og Dansk teater.