CASE: To prompt or not to prompt

Museum Helsingør har taget fat i digital innovation med lanceringen af en AI-baseret historieguide. Initiativet er skabt for at nå ud til flere besøgende og formidle byens over 600 år lange historie på en interaktiv og tilgængelig måde.

CASE: SKY66EN

Teater hvor hovedpersonen er en kunstig intelligens, der improviserer live på scenen.
Teaterforestillingen SKY66EN af Mikael Fock er et eksperiment, der kombinerer kunstig intelligens (AI) og menneskelig tilstedeværelse på scenen. Forestillingen udforsker forholdet mellem teknologi og menneskelighed og bringer en AI, skabt i samarbejde med Cecilie Waagner Falkenstrøm og Artificial Mind, i centrum for handlingen. Visual Artist Carl Emil Carlsen har skabt det generative partikel univers som er anknyttet den kunstige intelligens og er forestillingens visuelle univers.

CASE: Fabula-Net

Fabula-Net er et tværfagligt forskningsprojekt ved Aarhus Universitet, der forener ekspertise fra litteraturvidenskab, datalingvistik, maskinlæring og kognitionsvidenskab for at udvikle computerbaserede værktøjer til vurdering af litterær kvalitet. Læs mere her.

Analyse: Digitaliseringens betydning for kulturlivet

Analysen fremhæver, hvordan digitale værktøjer skaber nye muligheder og udfordringer for kultursektoren.
Den viser blandt andet, at digitaliseringen giver kunstnere og kulturinstitutioner potentialet til at nå et bredere
publikum, men den stiller også nye krav til tilpasningsevne og digitale kompetencer. Læs mere her.