Digitalisering

Digitalisering af og i samfundet påvirker bredt i samfundet og centralt i kulturlivet. Det giver nye kulturvaner, nye formidlingsformer, nye forretningsmodeller og sætter gængse forestillinger og måder at gøre ting på under pres og forandring. Derfor fokuserer vi også på digitaliseringens betydning for kulturlivet. Vi gør det ved at samle ind på iagttagelser, cases, vidensarbejde – som en længere og vedvarende indsats.

Kontakt os gerne med viden og input på info@kulturanalyser.dk

Gå på opdagelse i vores arbejde her

CASE: To prompt or not to prompt
Museum Helsingør har taget fat i digital innovation med lanceringen af en AI-baseret historieguide. Initiativet er skabt for at nå ud til flere besøgende og formidle byens over 600 år lange historie på en interaktiv og tilgængelig måde.
CASE: SKY66EN
Teater hvor hovedpersonen er en kunstig intelligens, der improviserer live på scenen. Teaterforestillingen SKY66EN af Mikael Fock er et eksperiment, der kombinerer kunstig intelligens (AI) og menneskelig tilstedeværelse på scenen. Forestillingen udforsker forholdet mellem teknologi og menneskelighed og bringer en AI, skabt i samarbejde med Cecilie Waagner Falkenstrøm og Artificial Mind, i centrum for handlingen. Visual Artist Carl Emil Carlsen har skabt det generative partikel univers som er anknyttet den kunstige intelligens og er forestillingens visuelle univers.
CASE: Fabula-Net
Fabula-Net er et tværfagligt forskningsprojekt ved Aarhus Universitet, der forener ekspertise fra litteraturvidenskab, datalingvistik, maskinlæring og kognitionsvidenskab for at udvikle computerbaserede værktøjer til vurdering af litterær kvalitet. Læs mere her.
Analyse: Digitaliseringens betydning for kulturlivet
Analysen fremhæver, hvordan digitale værktøjer skaber nye muligheder og udfordringer for kultursektoren. Den viser blandt andet, at digitaliseringen giver kunstnere og kulturinstitutioner potentialet til at nå et bredere publikum, men den stiller også nye krav til tilpasningsevne og digitale kompetencer. Læs mere her.