Kunst i det offentlige rum

Kunst i det offentlige rum

Når kunsten flytter ud i det offentlige rum, åbner der sig et potentiale for at gøre kunsten nærværende og tilgængelig for et bredt og mangfoldigt publikum. Ofte er vores forståelse af kunstens indvirkning dog baseret på dem, der allerede opsøger og engagerer sig i kunst.  Denne indsats undersøger, hvordan værker i det offentlige rum påvirker borgere med forskellige forudsætninger og kendskab til kunst og kultur. Indsatsen har til formål at undersøge, hvordan mødet med kunsten kan åbne nye muligheder for refleksion og forståelse blandt forskellige deltagergrupper, både for dem med stor og mindre erfaring med kunst. 

Det er metodisk vanskeligt at afdække, hvilken betydning kunst har for mennesker uden et aktivt forhold til kunst, og denne udfordring bliver endnu større, når kunsten opleves i offentlige rum. Indsatsen vil derfor arbejde med at identificere nye potentialer for kunstens rolle i samfundet, især i forhold til at nå ud til grupper, der sjældent opsøger kunstoplevelser.

Målet er at skabe ny viden og handlingsorienterede indsigter for kunstinstitutioner, så de kan skabe nye kunstmøder for forskellige befolkningsgrupper i det offentlige rum.

Indsatsen afsøger de strukturelle og praktiske rammer og vilkår for kunst i det offentlige rum. Den opnåede viden vil kunne informere både kunstaktører og beslutningstagere, der arbejder med kunst i det offentlige rum og dets potentialer

Indsatsen vil også udvikle nye metoder til at måle kunstens betydning, herunder brug af teknologistøttede værktøjer som tællinger, observationer, interaktive feedbacksystemer og analyse af adfærd på sociale medier.

Indsatsen henvender sig til kunstinstitutioner, kommuner, statslige organer, fonde, politikere og andre fagfolk, der arbejder med kunstens samfundsmæssige betydning. 

Om foranalysen

Undersøgelsen sker ved en foranalyse som afdækker eksisterende viden igennem litteraturreview og ekspertinterviews samt virker rammesættende for det videre arbejde og dernæst en række dybdegående undersøgelser af fem udvalgte kunst-cases.

De 5 cases består af tidsbegrænsede interventioner eller kunstbegivenheder forskellige steder i Danmark, der præsenterer samtidskunst, performance og scenekunst, drevet af kunstinstitutioner som er kommunalt forankret.

I juni 2024 blev følgende fem initiativer udvalgt af projektets styregruppe:

  1. Kunsthal Charlottenborg Biennale og AFA JCDecaux som i et samarbejde skaber internationale kunstudstillinger på reklamepaneler over hele Danmark
  2.  Horsens Kunstmuseum og Horsens Kommunes bylivsindsats MÆRK Byen, som er gået sammen om projektet ‘Performance i det fri’, hvor der forskellige steder i Horsens fra den 26. maj til 8. juni 2025 opføres performancekunst
  3. Copenhagen Opera Festival, der præsenterer opera i mange formater og mange forskellige steder i det offentlige rum hvert år i august måned i København.
  4. PASSAGE Festival, skabt af Helsingør Teater, som hvert år forvandler byrum og boligområder i Helsingør til legende og levende scener.
  5. Den Fries performanceprogram Performance Bulletin, der undersøger, hvordan live-performances kan udfordre den konventionelle adskillelse mellem kunstrum og offentlige rum.
 

Finansiering og partnere

Indsatsen er støttet af Bikubenfonden, som har bevilget 2.400.000 kr. til Kulturens Analyseinstitut. Fonden er også involveret i at sikre, at indsatsen stemmer overens med deres filantropiske mål.

Kulturens Analyseinstitut leder indsatsen i tæt samarbejde med Bikubenfonden i en styregruppe. Undersøgelsen og det vidensarbejde, der skal udarbejdes på baggrund af indsatsen, er Kulturens Analyseinstitut ansvarlig for. Samarbejdspartnere og underleverandører tilknyttes i nødvendigt omfang.

Kontakt

Analysechef Jens Christian Nielsen,
jcn@kulturanalyser.dk,
48 88 02 20

Projektkoordinator Signe Christensen-Dalsgaard,
signe@kulturanalyser.dk,
51 90 82 32

Analytiker Sarah Pihl Petersen,
sarah@kulturanalyser.dk

Analytiker Amelie Mannerup
amelie@kulturanalyser.dk,
48 88 02 86

Timeline for forundersøgelsen

Juni 2024

Litteraturafdækning og udvikling af undersøgelsesdesign

August 2024

Udvælgelse af cases i form af kunstværker i det offentlige rum

Oktober 2024

Analyse- og skrive-fase ifm forundersøgelse

Februar 2025

Publikation af Forundersøgelse