Kunst i det offentlige rum
Når kunsten flytter ud i det offentlige rum, åbner den sig for et bredere og mere mangfoldigt publikum. Men ofte er vores viden om kunstens betydning begrænset til oplevelsen hos de mennesker, der allerede aktivt opsøger og engagerer sig i kunst.
Denne indsats undersøger, hvordan midlertidige kunstinitiativer som billedkunstneriske interventioner, performances, teaterforestiller og kunstfestivaler i byrummet kan tilgængeliggøre kunsten og skabe engagerende kunstoplevelser for flere – også for dem, der sjældent opsøger kunstinstitutioner.
Formålet er at forstå, hvordan mødet med kunsten kan åbne nye muligheder for refleksion og forståelse blandt forskellige brugergrupper. Det er metodisk vanskeligt at afdække, hvilken betydning kunst har for mennesker uden et aktivt forhold til kunst, og denne udfordring bliver endnu større, når kunsten opleves i offentlige rum.
Derfor vil indsatsen fokusere på at afsøge og udvikle metoder til at forstå betydningen af midlertidige kunstinitiativer med særlig opmærksomhed på grupper, der sjældent opsøger kunst. Herudover vil indsatsen pege på kunstens potentiale i forhold til lokal og strategisk stedsudvikling.
Indsatsen afsøger desuden de nuværende strukturelle vilkår for kunst i det offentlige rum. Viden der kan informere både kunstaktører og beslutningstagere om, hvordan kunst i det offentlige rum bedst understøttes.
Udvalgte cases
I 2024 blev fem initiativer udvalgt af projektets styregruppe som cases for dybdegående undersøgelser som en del af projektet. De 5 cases består af midlertidige kunstinitiativer forskellige steder i Danmark:
- Kunsthal Charlottenborg Biennale og AFA JCDecaux som i et samarbejde skaber internationale kunstudstillinger på reklamepaneler over hele Danmark.
- Horsens Kunstmuseum og Horsens Kommunes bylivsindsats MÆRK Byen, som er gået sammen om projektet ‘Performance i det fri’, hvor der forskellige steder i Horsens opføres performancekunst.
- Copenhagen Opera Festival, der præsenterer opera i mange formater og mange forskellige steder i det offentlige rum hvert år i august måned i København.
- PASSAGE Festival, skabt af Helsingør Teater, som hvert år forvandler byrum og boligområder i Helsingør til legende og levende scener.
- Den Fries performanceprogram Performance Bulletin, der undersøger, hvordan live-performances kan udfordre den konventionelle adskillelse mellem kunstrum og offentlige rum.
Finansiering og partnere
Indsatsen er støttet af Bikubenfonden, som har bevilget 2.400.000 kr. til Kulturens Analyseinstitut.
Kontakt
Chefanalytiker Karen Broberg,
Karen@kulturanalyser.dk, 48 88 38 18
Analytiker Sarah Pihl Petersen,
sarah@kulturanalyser.dk,
48 88 05 45
Analysechef Jens Christian Nielsen,
jcn@kulturanalyser.dk,
48 88 02 20
Timeline
Videns og litteraturafdækning
Udvælgelse af cases i form af kunstværker i det offentlige rum samt igangsættelse af foranalyse
Lancering af samtalepublikation i relation til foranalysen. Læs epublikationen 10 samtaler om kunst i det offentlige rum
Desk research og dataindsamling om strukturelle vilkår og praksiserfaringer i arbejdet med midlertidig kunst i det offentlige rum
Feltarbejde og metodeudvikling hos indsatsens fem cases foruden case-reportager
Publikation af smugkig om strukturelle vilkår
Publikation af afsluttende analyse og metoderedskaber