De unge vil gerne have mere, men...
I kortlægningen af 14 kommuners kulturtilbud, viser det sig, at unge ml 15-29 år gerne vil opleve mere kultur. Men hver femte mangler nogen at følges med, og det afholder dem fra at deltage i kulturaktiviteter.
Kulturens Analyseinstitut har gennemført 14 kulturprofiler af danske kommuner. Formålet er at kortlægge borgernes forbrug, ønsker og tilfredshed med de kulturtilbud, der findes i deres kommune. Og her viser sig et tydeligt mønster på tværs af landets kommuner: Hele 20 procent af de unge mellem 15-29 år vil gerne forbruge flere kulturtilbud, men de mangler nogen at gøre det sammen med.
”Når vi spørger borgerne, hvad der skal til for, at de øger kulturforbruget, så skiller den unge gruppe sig markant ud. Hele 20 procent angiver, at hvis forbruget skal op, skal de have nogen at følges med. For de voksne over 45 år er tallet ned på 6-7 procent”, fortæller senioranalytiker Gitte Thulstrup
De helt unge er samtidig den gruppe, der mindst tilfredse med kulturtilbuddene i deres kommune, hvor de ældste er mest tilfredse.
”Noget tyder på, at kommunerne ikke har blik for, hvad der er relevant for de unge – og hvordan man aktiverer dem. Men man underservicerer en vigtig borgergruppe, hvis man overser de unge. Og vi ved fra andre undersøgelser, at kultur kan spille en stor rolle for unges trivsel og deres oplevelse af at være en del af et fællesskab”, siger Gitte Thulstrup.
De unge bliver ikke repræsenteret
Simon Skytte, der er bestyrelsesleder i foreningen UngKult, der arbejder med kulturelt iværksætteri, kan godt genkende billedet af, unge holder sig tilbage fra kulturaktiviteter, hvis de skal gøre det alene. Han peger på, at beslutningstagerne i kommunen måske ikke er opmærksomme på, hvor vigtig sam-oplevelsen er for unge, og at det kan være en forklaring:
” “Vi ved, at +1 billetter fungerer godt til den unge målgruppe. Den unge får lov at tage en ven med gratis, og det gør det nogle gange nemmere at spørge. Frivillighed og deltagelse kan også være en oplagt invitation til at bruge kulturtilbuddene. Initiativer som Teateranmelderiet og HÅB på Kunsthal Vrå er med til at åbne kulturinstitutionernes døre for unge, der måske ellers ikke ville være kommet, fordi de skulle være kommet alene””, siger Simon Skytte.
Samtidig er det hans oplevelse, at unge er meget afhængige af andre unges bekræftelse. At opsøge kulturaktiviteter alene er ganske enkelt pinligt. Derfor er det nødvendigt at tilrettelægge kulturtilbud, så de både i indhold og adgang tilgodeser unges præferencer:
”Det lyder skørt, men for mange unge er det vigtigere, hvad andre mener om dem, end hvad de selv får ud af at se et teaterstykke eller gå på museum. Følelsen af at være udenfor er meget stærkere end en fed kulturoplevelse”, siger han.
Få flere indsigter fra kulturprofilerne
Der er meget mere at hente i kompendiet om kulturprofilerne, hvor vi har samlet en række indsigter om borgernes oplevelse og opfattelse af deres kommunes kulturtilbud. Kompendiet belyser blandt andet:
- Tilfredshed: Ældre er mere tilfredse end yngre. Er der en tendens til at overservicere seniorerne? Måske fordi det er en gruppe, beslutningstagerne kan spejle sig i?
- Penge er ikke afgørende: Derimod er information om, hvad der foregår det væsentligste benspænd. Måske er mediernes nedprioritering af kulturstof en anledning til at finde nye kanaler?
- Når yderområderne mangler busser, p-pladser og tog, bliver borgerne væk fra kulturen.
- Mænd og kvinder: Kvinder forbruger mere, opsøger flere informationskanaler og er mere tilfredse end mænd.
- Betydning af bæredygtighed: Kun 5% siger, at bæredygtighed har betydning for valg af kulturbesøg. Måske ved vi slet ikke, at kultur også er igennem grøn omstilling?
Om kulturprofilerne
Med en Kulturprofil kortlægges kommunens kulturtilbud, borgernes forbrug samt potentialet i kulturelle fællesskaber og deltagelse.
En betydelig del af kortlægningen kommer fra kvantitative analyser. Den kvantitative analyse samler ny data fra borgerne på spørgsmål om deres brug af kulturtilbud. Data indsamles typisk blandt 1.500 – 2.000 borgere i en periode på 2-3 uger.
Der er gennemført 14 kulturprofiler indtil nu, og seks mere er under udarbejdelse. Se mere på https://kulturensanalyseinstitut.dk/viden/kulturprofiler/
Kontakt:
Vil du høre mere om kulturprofiler kontakt senioranalytiker Gitte Thulstrup, gitte@kulturanalyser.dk mobil 48 88 02 24
